10 stellingen die je zullen helpen bij de aanschaf van een geschikte crème of huidverzorgingsproduct.
12 december 2016 

10 stellingen die je zullen helpen bij de aanschaf van een geschikte crème of huidverzorgingsproduct.

Uitspraken als ‘ik geloof er niet in’ of ‘een crème is een crème’, zijn meningen die iemand mag hebben. Alleen berusten ze dan op hun eigen waarheid en niet op dé waarheid. Ik snap het wel, er wordt veel onzin verkocht. Nog niet zozeer in de producten, maar wel in de beloftes die erbij gedaan worden. Graag wil ik daarom een en ander nuanceren. Om een helder beeld te schetsen, en duidelijkheid te geven. Zodat mensen een keuze maken die daadwerkelijk bij hun past. Want een crème smeren doet toch nagenoeg iedereen?

Om te beginnen gaan we de zaak eens omdraaien. Door de volgende vragen te beantwoorden, is het al veel gemakkelijker zoeken in de wirwar en overvloed van cosmeticaland. Wat is het doel van de crème die je wilt kopen, behalve dat die smeert? Wil je een huidprobleem aanpakken? Wat zijn je wensen? Door deze vragen te beantwoorden kun je namelijk al veel wegstrepen. We nemen eens een aantal stellingen onder de loep die de keuze voor je zullen vergemakkelijken.

De kostprijs van een crème is heel goedkoop

Wie kortgeleden het tv programma ‘De rekenkamer’ heeft gezien, hoorde dat het maken van een basis crème heel weinig kost. Dat klopt, maar dan heb je ook niet meer dan water, olie en een verdikkingsmiddel. Goedkope grondstoffen kunnen een crème maken, maar of je die op je huid wilt smeren? Ik denk dan aan aardolie waar vaseline van gemaakt wordt. Ik denk aan parabenen en andere conserveringsmiddelen, aan harde alcoholen en parfum die zijn toegevoegd en de minerale oliën die de huid dichtstoppen. Het water onttrekt het vocht uit de huid, en voor de rest wordt de huid lui gemaakt.

Het beschermt de huid, dat wel. Er kan niks meer doorheen, dus de huid barrière wordt verwend. Voor even, optisch. Als een pleister op de wond. Daarna ontstaan de problemen pas echt. De huid wordt kwetsbaarder en raakt sneller geïrriteerd. Verder hoef je hier niets van te verwachten, of ja, toch wel: verslaving. Je leest het goed. De huid kan niet meer zonder. En als je in de avond je huid reinigt, is die huid gewoon een dagje ouder en voelt weer even droog en trekkerig of nog gevoeliger aan.

Een crème kan je huid toch niet jonger of beter maken

Ja beste mensen, dat kan wel. Er moeten dan wel ingrediënten inzitten die in de huid werkzaam kunnen zijn, dus de diepte in kunnen. Sommige stoffen zijn namelijk in staat om in de diepere (levende) cel lagen te komen en daar de huid aan te zetten tot actie, of een reactie aan te gaan. Of de bovenste huidlagen te verdunnen, zodat de huid zelf weer vochtrijker is. Net onder die dode huidlagen zit namelijk wel voldoende vocht. Vitamines in hogere concentraties doen de huid  ook goed. Het klopt dat je geen mimische rimpels kunt weg smeren, tegen de spiertrekkingen kun je niet opboksen, maar hoe beter een huid in conditie is, hoe meer weerstand deze heeft en hoe minder snel deze veroudert. Ik durf te beweren dat met een dagelijkse optimale huidverzorging meer bereikt kan worden dan met elke zes weken een behandeling en een ‘waardeloos’ product. En zo heeft ieder merk zijn of haar formules.

Een normale prijs voor een crème

De prijzen variëren enorm. Ik kan je vertellen dat een crème van een paar euro of een paar tientjes nooit kostbare werkstoffen kan bevatten. Die zijn daar namelijk te duur voor. Het kan dan zelfs nog wel de naam hebben, maar als er een fractie van inzit, dan zal het gewoon niets doen. De bekende kippensoep waar de kip overheen gevlogen is. Een crème daarentegen van € 200.- of nog meer is wel erg duur, maar die mag je vergelijken met dat zijden truitje of de Ferrari. De crème bevat de beste stoffen in de hoogste concentraties, ruikt en smeert geweldig en de formule is geheim. En daar ergens tussenin zitten zeker werkzame producten, maar geen wondermiddelen. Die bestaan inderdaad niet, ook al doen de reclames ons dat graag beloven. Voor populaire merken betaal je vaak ook mee aan de naam en de marketing, evenals de luxe verpakking. Voor niche merken betaal je voor de geheime formules en patenten. Of je er dat voor overhebt is natuurlijk aan jou. Er moet voor jou een dusdanige prijs/kwaliteit verhouding inzitten dat je die crème de volgende keer weer wilt hebben. Omdat je hebt gemerkt, gezien of gevoeld dat die je huid goed doet.

Het belang van de ingrediëntenlijst

Op een ingrediëntenlijst staan alle ingrediënten vermeld. Dit is verplicht. Hoe hoger de naam van de  werkstof op de ranglijst, hoe meer ervan inzit. Hoeveel wordt echter niet gezegd. Dat is het geheim van de smid. Zo kan er dus gemakkelijk het allergrootste gedeelte water of olie inzitten en maar een fractie van vitamine c, die dan natuurlijk nauwelijks iets toevoegt. Nagenoeg alle producten beginnen met aqua. Verder zijn er een aantal stoffen die ik er liever niet in voor zie komen, zoals ik hierboven al vernoemd heb. Vraag dit dus duidelijk na aan een deskundige, aan die ervoor gestudeerd hebben en het dus eigenlijk dienen te weten. Leer de logica en zie wat er zinvol of zinloos is voor jou.

Schoonheid en een gezonde huid komen alleen van binnenuit.

Ik zal de laatste zijn die beweert dat de binnenkant niet belangrijk is. Maar onderschat de verzorging aan de buitenkant zeer zeker niet. De zon, maar ook het milieu hebben een grote invloed op de huid. Bescherming en extra voeding kunnen de huid veel goed doen en voorkomen van vroegtijdige veroudering en aandoeningen, maar ook herstellen van opgelopen schade. De aanval van vrije radicalen die de huidcellen en hun functie aanvallen kunnen worden geneutraliseerd door antioxidanten die in de betere crèmes zitten. Maar dan moet er wel voldoende inzitten en op de juiste manier ook nog werkzaam zijn. Ingrediënten die de huid stimuleren zijn belangrijk. Rust roest.

Betaal jij teveel aan een product?

Dit kun jij alleen maar zelf bepalen. Niet zozeer hoeveel geld je te besteden heeft, maar waaraan je het uit wil geven. Hetzelfde geldt voor de aankoop van een auto. Als we die alleen maar kochten om te rijden, dan was één merk genoeg. Voor de degelijkheid hoef je geen Ferrari te kopen, als je begrijpt wat ik bedoel. Met kleding precies hetzelfde. Ga je voor de perfecte pasvorm, het merk? Of koop je gewoon een trui omdat je een trui nodig hebt? Een zijden trui is kostbaar en ook nog eens kwetsbaar, toch kiezen mensen voor juist die zijden trui voor de mooie uitstraling of het heerlijke comfort. Het doel van aankoop is hierbij dus bepalend wat mensen ervoor uit willen geven. Dat mooie truitje doe je soms of vaak aan tot het versleten of uit de mode is. Een etentje in een restaurant is één avond gezelligheid en genieten. Begrijp je waar ik naar toe wil? Wat is jouw huid je waard?

Een huid, daar heb je er maar één van.

Als je huid er mooi uitziet voel je je fijner, andersom geldt dat ook. Ziet je huid er mooi uit, dan staat datzelfde zwarte jurkje van een jaar oud nog beeldig. Het is dus een kwestie van keuzes maken. Wat heb jij over voor verzorging en wat past bij jou. En niet onbelangrijk is dat niet alleen de crème, maar ook de reiniging vooraf al bepalend is. Als je namelijk reinigt met een emulsie die een laagje op de huid achter laat, dan kan een crème al nooit meer door de huidlagen heen. Maar dit komt in een volgende blog aan de orde.

Laat je informeren en adviseren

Een deskundig advies kan niet over de toonbank op een meter afstand van de huid gegeven worden. Hier komt wat meer bij kijken. Vragen stellen en de huid met de handen voelen en zien hoe deze reageert zijn belangrijke pijlers. Ook is het belangrijk dat een specialist klantgericht en niet productgericht denkt. Ieder mens is immers anders.

Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel smaken.

Over smaak valt niet te twisten. Iemand heeft er veel voor over om het beste uit haar of zijn huid te halen en de gezondheid van de huid te herstellen of behouden. Een ander houdt enorm van de luxe en naam van het product, en is daar fan van. De volgende kan kiezen voor een artsenmerk dat vaak een hardere aanpak verkiest met dusdanig hoge concentraties dat de huid binnen enkele weken een verandering ondergaat. Weer een ander kiest het dichter bij de natuur in een organische lijn.

De ene mens heeft geluk en heeft een huid die prachtig is zonder dat hij of zij er veel aan moet doen, en de ander doet er heel veel aan en zal nog steeds het onderspit delven. Je kunt er genetisch mee zijn behept, dat is helaas niet anders. Ook kunnen stress of een hormonale disbalans roet in het eten gooien, daar is bijna geen kruid tegen gewassen. Daarom is een gecombineerde aanpak van binnen en buiten belangrijk. Maar onderschat die buitenkant niet, we hebben er al vele mooie resultaten mee bereikt!

Meten is weten.

Er zijn mogelijkheden ten over. Je moet iets zien en of voelen gebeuren. Met voor en na foto’s zijn de details waarneembaar en weerlegbaar. Je ziet jezelf immers iedere dag in de spiegel en wordt elke dag een dagje ouder. Chronologisch dan, maar biologisch de klok terugzetten is mooi meegenomen.

 

 

Over de schrijver
Marjolanda ten Brinke
Door

Marjolanda ten Brinke

op 13 Dec 2016

Super goede uitleg...!

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 13 Dec 2016

Dank je wel Marjolanda, doe er je voordeel mee!

Moncy Klein
Door

Moncy Klein

op 14 Dec 2016

Wat een waarheid en goed verhaal

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 15 Dec 2016

Dank je Moncy, ook met waarheid kun je een goed verhaal maken zie je wel.

Nathalie
Door

Nathalie

op 15 Dec 2016

Goed uitgelegd. Het zou fijn zijn als ook verplicht werd te vermelden hoeveel er precies van een werkstof in elk product zit. Want hoe dan ook, er moet verdiend worden en dat is ook logisch tot op een bepaalde hoogte, maar helaas zal dat voor velen belangrijker zijn dan het bieden van een eerlijk en goed product.

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 15 Dec 2016

Dank je Nathalie, Daar zit nu net het probleem. Met de hoeveelheid kunnen ze 'knoeien' en mensen om de tuin leiden, óf hun geheimen prijs geven. Reken maar dat als er werkelijk veel van een stof inzit, ze dit heus wel graag vermelden!

Mirjam
Door

Mirjam

op 09 Feb 2017

Wat goed beschreven! Super

Annelies Aarts
Door

Annelies Aarts

op 13 Feb 2017

Dank je!

Reactie plaatsen