7 Tips om verkopen leuk én succesvol te maken
01 april 2022 

7 Tips om verkopen leuk én succesvol te maken

Het blijft een dingetje, dat verkopen. Of beter gezegd, we laten vaak nog veel te veel liggen. We trappen met open ogen in het goud zonder het op te rapen! Gemiste kans, voor beide partijen. Want feitelijk onthoud je de klant van waar zij behoefte aan, maar geen weet van heeft. Jij hebt een oplossing en verzuimt deze aan te bieden.

Hoezo? Je vertelt toch over je crème, de noodzaak van een reiniging en welke ingrediënten het allemaal bevat? Wat moet je dan nog meer? De klant wil het gewoon niet. Ze is niet overtuigd, heeft daar een reden voor (die ze voor zich houdt) en doet veel langer met een product dan eigenlijk kan. Ja, ze is er heel zuinig op😉. Ze weigert haar verzorgingsregime te veranderen of uit te breiden en voelt zich gepusht. Of voor jou voelt het als leuren. Op een gegeven moment geef je het op.

Jouw aanname is dat die klant gewoon niet koopt, vandaag niet en morgen niet. Je accepteert het en hebt het er niet meer over. Ik herinner me dit ook uit mijn Medi Spa. Een klant die nooit kocht, niet te verleiden was. Hoe de specialist het ook probeerde. Op een dag kwam ze bij een collega specialiste omdat haar vaste behandelaar ziek was. Wat denk je? Mevrouw kocht twee producten! Slecht van behandelaar één? Nee hoor, hier ligt een andere reden aan ten grondslag.

En daar zit het addertje onder het gras.
Tips om meer te verkopen zonder dat het als verkopen voelt:

  1. Verkopen is de klant verleiden
  2. Beter luisteren. Als alle verkopers beter zouden luisteren, en dan bedoel ik écht luisteren met hun hart, wordt er meer verkocht en bestaan er meer tevreden klanten
  3. Let op (non)verbale signalen, je weet niet hoeveel seintjes je klant geeft die je niet opmerkt
  4. Wees nederig. je komt de klant iets brengen, een oplossing voor haar of zijn probleem
  5. Ontwikkel jezelf, je wordt niet beter als je jezelf niet ontwikkelt
  6. Stel doelen, anders gaat je automatische piloot voor je aan het werk
  7. Behandel de klant elke keer alsof ze voor de eerste keer komt, dan voorkom je dat je het al invult voor de klant, misschien heeft ze nu wel de staatsloterij gewonnen!

Onze trainer Anouk, die inmiddels al behoorlijk is ingeburgerd in de cosmeticabranche, heeft meerdere malen als mystery guest salons bezocht en zij erkent dat er nog een wereld te winnen is. Ze is zelfs verbaasd hoeveel we laten liggen, ze gaf oprecht signalen af! Ze had echt producten willen kopen! Maar wij denken teveel voor de klant in plaats van in hen als persoon te duiken.

En als je denkt: ‘mij overkomt dat niet’, dan ben ik daar nog niet zo zeker van. Dat dachten wij namelijk ook binnen Medi Spa waar we echt wel goed verkopen. Maar waarom maar één product als het er ook drie kunnen zijn? Of nog een extra kassakoopje erbij? Kleine beetjes maken op het einde ook veel!

Oh ja, en iedereen kan leren verkopen. Natuurlijk lijken sommigen een aangeboren talent te hebben voor verkoop, maar ze hebben slechts meer mensenkennis en begrijpen en weten hoe ze daarop in kunnen spelen.

Op een oude werkplek in een modezaak (ja, heb ik ook nog even gedaan maar ondernemen lonkte teveel) leerde ik erg veel van mijn toenmalige werkgever. Een belangrijke les daarvan was; wees nederig naar je klanten. Ik vond dat erg vreemd en raar klinken, maar je klant in het licht zetten is van enorme waarde. Je krijgt er loyaliteit (en verkoop) voor terug.

Wil jij meer verkopen én loyale klanten?

Dan is de training 'van klanten fans maken’ de perfecte oplossing voor jou én je teamleden.
Stel je voor dat je op één dag (of twee dagdelen online) inzichten, lessen én actiepunten leert die je de volgende dag al kunt inzetten? Één product per dag meer verkopen van 75 euro kan je zomaar een extra omzet van 15.000 euro opleveren!

Wat zou dat voor jou betekenen? Investeren in jezelf levert je meer omzet op dan in welk apparaat of merk dan ook! Overtuigd?

Meld je dan nu aan!
Vol=Vol

Fysieke training 'van klanten fans maken' - 19 mei 2022 - 09:30 tot 16:30
Online training 'van klanten fans maken' - 3 en 4 juni 2022 - 09:00 tot 12:00
Over de schrijver
Reactie plaatsen