Beauty Ondernemer in de kijker
06 november 2019 

Beauty Ondernemer in de kijker

Hoe serieus nemen we de ZZP er?

Als ‘oude rotten’ in het vak vonden we het beiden heerlijk om te sparren. Zoveel herkenbaars, zoveel veranderingen en zoveel inzichten die we verworven hebben. Ieder een totaal ander pad volgend kwamen we elkaar steeds weer ‘ergens’ in Beautyland tegen. Ook nu weer, nu ze Éminence Partner wordt.

Marjon is al een kleine dertig jaar beauty ondernemer.
Bewust koos ze om ZZP er te blijven, omdat dit haar het beste past. Ze koos het
vak omdat dit haar als jong kind al fascineerde, vond en vind het nog altijd heerlijk
om voor mensen te zorgen en samen een doel te bereiken. Zoals ze zelf zegt dat het
vak voor haar voelt als thuiskomen, zo voelt de klant zich bij haar ook meteen
thuis.

Met de warme binnenkomst en alles tot in de kleinste details
tip top in orde, lijkt het alsof de koningin zo meteen verwacht wordt.

Marjon heeft het in die dertig jaar bedrijfsmatig niet
slecht gedaan en heeft zich geprofileerd als een financieel onafhankelijke vrouw.
Ze heeft een gezond bedrijf op poten gezet en een trouwe klantenpopulatie
verworven. Deze klanten zijn bereid om ook thuis mee te werken aan het behouden
of verder realiseren van het beoogde resultaat. Dit is niet  te onderschatten factor in een professioneel
bedrijf. Het is geen eenrichtingsverkeer, en het schept bovendien duidelijkheid
in haar manier van werken. Een goede ondernemer laat haar klanten toch niet
elders haar producten kopen? Daarnaast heeft ze op het juiste moment de juiste
keuzes gemaakt, door zich in de markt te blijven verdiepen.

Ze heeft bepaald niet stilgezeten

Als ZZP er kun je je dat ook echt niet veroorloven. Je moet
nu eenmaal ALLES zelf doen, of uitbesteden, maar daar ben je dan vaak weer net
te klein voor. Je kunt eigenlijk niet ziek zijn. Stilstaan is ook voor een ZZP er
geen optie.

Haar missie is helder en haar drive is groot, nog steeds. Ze denkt na over hoeveel jaren ze nog wil werken. In die jaren wil ze ook bijblijven en blijven groeien. Niet in grootte, wel in de diepte. En dan moet je niet in de status quo blijven, maar mee manoeuvreren.

Hoezo geen ondernemer?

“Ik kom niet uit een ondernemersgezin. Ik wist wel dat ik
hard wilde werken en mijn eigen praktijk wilde. Het feit dat ik het goed doe,
is ook te danken aan de vele uren die ik werk, nog steeds. Mijn man heeft er
weleens over gemopperd, maar heeft zich hier uiteindelijk bij neergelegd. Hij
profiteert er tenslotte toch ook van?”

Wat haar wel een beetje tegen de borst stuit is het feit dat
de ZZP er niet altijd serieus genomen wordt als bedrijf. Als je de
bedrijfsresultaten echter zou vermenigvuldigen met de werknemers die in een
groter bedrijf werken, dan zouden die er waarschijnlijk bekaaid afkomen!

Leve de professionele ondernemer

Als ik Marjon zo zie werken, met haar opgebouwde kennis,
zelfvertrouwen en ondernemersgevoel wat ze zichzelf wel degelijk heeft
aangeleerd dan is ze zeker een ondernemer. En niet de eerste de beste.  Haar oneindige energie en leergierigheid
zorgen ervoor dat ze haar klanten het beste kan blijven bieden.

Hier zie je de schoonheidsspecialist die het leuk vindt om een eigen onderneming te runnen en dan ook al het andere wat erbij hoort voor lief neemt. En vooral zie je de ondernemer die haar vak en bedrijf serieus neemt, zodat haar klanten haar als vanzelf ook zo zijn gaan zien. Ze heeft, zoals we dat zo mooi noemen, een Personal Brand ontwikkeld.

De voordelen van de deur achter je dicht kunnen trekken
zonder zorgen en de nadelen van hele lange dagen werken streept ze tegen elkaar
weg.

Ze heeft er nog even veel zin in, en met innoveren en een
aanvulling komt er nu eenmaal nieuwe energie vrij. Je komt in een ‘nieuw’
netwerk en krijgt nieuwe inspiratie. En daar profiteren haar klanten van mee.

Over de schrijver
Marjon Laheij
Door

Marjon Laheij

op 15 Nov 2019

Dank je wel Annelies voor je lovende woorden over mij. Warme groet, Marjon.

Reactie plaatsen