Hoe bereik je als ondernemer de consument?
De juiste benadering
Vanochtend kwam ik bijna aan het einde van mijn wandeltraject
dit bord tegen. Een sterk staaltje marketing. Met een glimlach liep ik verder,
en zou bijna geneigd zijn linea recta naar De Toren te lopen en drie andere
restaurants links laten liggen.
Dit is een interessant staaltje psychologie, en juist dat
vindt ik als ondernemer en als mens enorm fascinerend. Daarom ben ik ook
ondernemer geworden waarschijnlijk?
De tekst ‘Gelukkig, je bent er bijna’ vond ik geweldig origineel.
Daar is over nagedacht, het spreekt aan
en was voor mij precies passend. Verder klinkt het woord ‘gelukkig’ ook erg aantrekkelijk!
En het met humor overgoten sausje mag ik ook wel. Daar wil je toch bij horen? Tel
daar mijn positieve ervaringen bij op en je gaat er naar toe. Degenen die er
nog nooit geweest zijn zullen dermate geprikkeld worden dat ze dat gelukkigste
restaurant toch wel eens willen beleven.
Waarom, wanneer en hoe maakt de consument keuzes?
Alles valt of staat bij de manifeste behoefte. Dit betekent
dat je op zoek bent naar iets, een kledingstuk, een stofzuiger, een facial of
wat dan ook. Je zoekt een oplossing. Dat moment is een manifeste behoefte en
gek genoeg sta je op dat moment open voor reclame, teksten en alles wat met dat
onderwerp te maken heeft. Zo zit ons brein in elkaar.
Denk maar eens aan iets wat je overkomen is. Plotseling lijkt
het alsof het heel veel personen hetzelfde hebben of hebben gehad.
Google speelt daar heel handig op in met het steeds vertonen
van de reclame waarin je op de een of andere manier interesse in hebt getoond. Zo
proberen ze je over de streep te trekken om tot aankoop over te gaan. Door je
er steeds aan te herinneren en het laatste restje weerstand dat je nog had (ik
doe het niet, al veel te veel uitgegeven deze maand) overboord gooit en tot
aankoop overgaat. De slimmeriken.
Die zogenaamde pop-ups en zeker ook de reclame die telkens
overal voor en tussendoor komt kunnen ronduit irriterend zijn. En toch werken
ze. Het blijft ergens in je achterhoofd hangen, tot het bewuste moment daar is.
Alhoewel ik niet aan een kopje koffie dacht op dat moment, voelde
ik me wel aangesproken en kreeg ik warempel trek in een kop koffie.
Hallo, hier ben ik!
Mijn bedrijf bestaat bijna achtentwintig jaar. Achtentwintig
jaar heb ik me behoorlijk laten horen en zien. In de media, als sponsor, als
schrijver. Met reclameborden, tasjes en noem maar op.
Toch komen er nog dagelijks mensen over de vloer die ons
vinden via google en nog nooit van ons gehoord hebben. Heb ik iets niet goed
gedaan? Jawel, maar de link of de behoefte was er niet. Later vertelt diezelfde
persoon dat ze me overal in de Media tegenkomt. Juist, het zit nu als een bekende
in haar brein. Associatie. Al woont ze maar 4 kilometer verderop, op het moment
dat ze ergens een oplossing voor wil gaat ze googlen. Als bedrijf kunnen we nu
eenmaal niet meer zonder. Overigens vind ik het niet erg dat ze me nog niet
allemaal kennen, dat betekent alleen maar dat er nog markt braak ligt.
De waarde van google en meer
Tenzij je mondreclame en de gestage groei meer dan genoeg
vindt. Natuurlijk zijn er tal van slimme marketing mogelijkheden, zoals de al
of niet bekende influencers. Al werkt het heel erg snel als ze beroemd zijn,
want oh, wat zijn we daar als mensen toch gevoelig voor. Daar kijken we
tegenop, daar willen we ons mee associëren. Want als zij dat doet, zij die
alles kan en doen wat ze maar wil, dan moet het toch wel geweldig zijn? Onzin
natuurlijk. Het is een oppervlakkige manier van denken, al kan zoiets het
betreffende bedrijf wel een flinke boost geven.
Ik hoorde eens van iemand dat je aan rimpels niets kon doen,
want als dat wel zo was dan zou Koningin Beatrix heus niet die rimpels hebben
die ze heeft. Pardon? Dit wil dus niet zeggen dat iedereen dezelfde behoefte
heeft. Denken voor de ander werkt dus ook niet, zo blijkt.
De waarde en kracht van marketing
Marketing is heus niet vies. Het zorgt voor werkgelegenheid,
het kan jouw leven net iets gelukkiger maken en het hoort nu eenmaal bij de
hele economie. Heb je een baan bij een bedrijf en houd je niet van als die
reclames? Dan moet je bedenken dat het bedrijf waar jij werkt dat ook doet. Linksom
of rechtsom. En als dat niet zo was, zou jij niet verzekerd zijn van je baan.
Voor mij heeft marketing kracht als het een positief gevoel
oproept. Als er een verhaal achter zit of als ik spontaan verrast word. Het moet
me raken.
Ken je het verhaal over de boren en de gaten?
Dit is uit het boek van Jos Burgers, de een prachtige
benadering van marketing heeft. Nuchter, scherp en met humor.
De consument is niet op zoek naar een boor, hij is op zoek naar
de beste manier om die gaten in de muur te krijgen. De oplossing dus.
Waarom richten wij ons als ondernemer dan altijd op die boor
in plaats van de gaten? Ook dat zit in ons systeem. Ik zie het in mijn vakgebied.
Hoe dan wel ?
Ik heb natuurlijk de wijsheid niet in pacht, maar door mijn
jarenlange ervaring en passie heb ik er wel veel over en van geleerd. Ik denk
dat ik het begin te snappen.
Kom met een authentiek en onderscheidend verhaal.
Kijk niet wat je collega doet, maar durf authentiek te zijn,
des te meer trek je de doelgroep aan die bij je past.
Schreeuw niet dat je goed bent, maar laat het zien. (ook een
citaat van Jos Burgers)
Als je overtuigd bent van je kunde en toegevoegde waarde,
durf dan iets cadeau te geven. Hoe je mensen benadert, overtreft en meteen je
visitekaartje afgeeft, kan het verschil maken van geen klant tot een trouwe klant.
Lege uren zijn ook kostbaar.
Maak van je klanten je ambassadeur. Ze doen dat erg graag
voor je! Ze voelen zich betrokken, en natuurlijk beloon je ze daarvoor. Een advertentie
is ook kostbaar.
Benader de dingen met wat meer humor, betrek de mensen
erbij. Probeer ze een beetje gelukkiger te maken, en echt, dat kan al met een klein
compliment of een luisterend oor. Er zijn legio voorbeelden.
En dan nog een allerlaatste, en misschien wel belangrijkste tip:
Houdt de klant tevreden. Binnenhalen is een, terugkeren is
twee. Blijf ze verrassen, geef ze aandacht. En besef dat de klant die nooit
zeurt of om iets vraagt, eerder het onderspit moet delven, terwijl die juist soms
iets extra’s verdient.
Tenslotte is de klant laten meedenken en bij je ondernemersvisie
en bedrijfsvoering te betrekken ook zeker een win-win. Ze voelen zich nog meer
betrokken en gewaardeerd, ze zijn tenslotte ook belangrijk voor ons. Laat ze
zich speciaal voelen, omarm ze met veel persoonlijke aandacht. Dankzij deze
mensen bestaat onze onderneming. En onderschat hun objectieve kijk niet, het
kan je ogen openen naar een volgende mooie stap!
Ik ben er overigens niet langs gegaan vandaag, maar in mijn
brein werkt het door. Dus ze zien ons snel weer in ‘dat gelukkigste eetcafé van
Nederland!
Annelies