Nu personeel steeds schaarser is geworden, waar zijn ze toch allemaal gebleven, krab je je als ondernemer waarschijnlijk achter de oren. Hoe kan ik mijn personeel bij me houden? Je tolereert meer dan je lief is en legt je neer met wat is. Je durft bijna niet te vragen of ze bereid zijn om…, bang dat je hen tegen het harnas in jaagt. Voordat je het weet zijn ze weg en daarbij alles wat je in hen geïnvesteerd hebt. Ze zeggen gewoon ‘nee’, als het hen niet zint. Hoe anders was dat jaren geleden?
Een van de meest acute zorgen van dit moment betreft eens niet de verkoop of de klanten, maar het personeel. Het is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Anderzijds nemen ze ook veel gemakkelijker afscheid, op zoek naar beter of anders. Ze kunnen immers overal terecht.
Het is de vicieuze cirkel waarin je als ondernemer terecht bent gekomen, en die je angst inboezemt. Je irriteert je aan het feit dat ze gemakkelijker nee zeggen, en loopt op je tenen om hen te ontzien.
Tijden zijn veranderd, mensen zijn veranderd
Er is meer keuzevrijheid en de tijd dat een personeelslid haar 25- of 40-jarig jubileum bij een bedrijf vierde is op uitzonderingen na, voorbij. Mensen willen zich ontplooien, willen groeien en ontdekken. Geld speelt hier niet eens de belangrijkste rol. Waardering en het ontwikkelen van persoonlijke skills wel. De eensgezindheid, het teamgevoel en het samen uitstralen van het DNA van het bedrijf. Het gevoel dat je mag bijdragen en dat jouw mening telt.
Ik geef personeel gelijk dat als ze kort gehouden worden en alleen maar taken moeten opvolgen, dat ze verder gaan kijken.
Als het kalf verdronken is dempt men de put
Je bedenkt hoe het beter kan, en beseft tegelijkertijd ook dat jij hier het verschil in kan en moet maken. Het is geen garantie dat ze blijven, maar wel een die past bij de nieuwe tijd.
Maar hoe dan?
Het feit dat je een ondernemende beauty professional bent, betekent nog niet dat je een goed leider bent. Bovendien is de definitie van leiderschap ook veranderd in de jaren. Een dominante manager of ondernemer krijgt het niet meer voor elkaar, over de empathische en meelevende ondernemer lopen ze heen. Het is echter nooit te laat om het beter te doen en je aan te passen aan de nieuwe tijd!
Wel de lusten, niet de lasten?
Als werkgever heb ik ook vaak voor hete vuren gestaan en deed ik het heus niet altijd goed als leider. Ik was niet duidelijk en gestructureerd genoeg. Mijn verwachtingspatroon strookte niet altijd met dat van hen. Ik begreep soms niet waarom ze iets niet opvolgden als ik het voordeed, en reageerde als een moeder met emoties van blijheid en boosheid. Ook begreep ik niet dat, ondanks onze openheid en toegankelijkheid niet alles gewoon gezegd werd, maar buiten ons om besproken werd.
Bovenal waren we wel altijd een soort van hechte familie, maar dat betekende niet dat het vanzelfsprekend voor eeuwig was. Loslaten vond ik het aller moeilijkst van alles. Op de eerste plaats omdat we een band hadden opgebouwd die diep ging, en vervolgens omdat alles wat we hadden geïnvesteerd in de persoon onbruikbaar was geworden voor ons. De onrust die het veroorzaakte voor onze klanten. De skills waarop ze verder gingen bouwen in hun eigen leven.
Ik kon er verdrietig en ook een beetje boos om worden, maar dat waren mijn emoties. Hierdoor was ik niet altijd even redelijk of aardig tegen de personen die ons gingen verlaten. Mijn ego en angst hadden de overhand. Ze hadden inderdaad veel geleerd bij ons bedrijf, maar ook waarde geleverd. En wie was ik om daar een oordeel over te hebben? Het zei meer over mij dan over hen. Ik leerde het vergelijken met mijn eigen kinderen. Als die een andere weg zouden kiezen, hoe zou ik dan reageren? Ik zou hen zeggen dat ze hun hart moesten volgen. Een belangrijke les.
De lusten en de lasten van de werknemer
Ook hier zit een addertje onder het gras. Door de veranderingen zijn de eisen van de werknemers ook veranderd, waardoor de balans soms zoek is. Het heel normaal vinden om opdrachten of trainingen te weigeren terwijl dit ten gunste is van de gezondheid van het bedrijf is ook niet oké. Flexibele tijden, tussentijdse vakanties en opvang van kinderen vragen om enorme aanpassingen en wederzijds respect. De werkgever zit eerder in het verdomhoekje, terwijl de werknemer na vijf uur geen zorgen meer heeft. Het salaris wordt keurig overgemaakt.
De oplossing naar meer werkgeluk en tevredenheid
De grote uitdaging ligt bij jou als ondernemer. Waar word jij zelf gelukkig van? En als je dat een groot deel van je leven mag doen, wat betekent dat dan voor jou? Hoe fijn zou het zijn:
- om een beetje uitgedaagd te worden, zonder dat komt geen mens in beweging en start de automatische piloot, en je te mogen ontplooien binnen een bedrijf?
- als je het DNA van een bedrijf kunt voelen en het helemaal bij je past?
- als je gehoord wordt en mee mag denken met een nog fijnere invulling wat het bedrijf en de klanten ten goede komt?
- als je als team samen bepaalde doelen stelt, hierover mee mag denken en deze haalt?
- als je vertrouwen en verantwoordelijkheid krijgt?
- als er begrip is voor een privé situatie en je samen naar een oplossing zoekt?
- als een werknemer goed in haar of zijn vel zit, en dat doorsijpelt naar het bedrijf?
- als het team een goede onderlinge band heeft, dat voelbaar is in het bedrijf en ze elkaar ondersteunen?
- als je weet dat je teamleden gelukkig zijn en jij daar een bijdrage aan geleverd hebt?
Tips om personeel te motiveren en te behouden
- Uiteraard moet het salaris kloppen met de waarde die ze leveren, geld moet echter niet de drijfveer maar een logisch gevolg zijn naar de waarde die ze bieden.
- Laat je teamleden niet alleen ontwikkelen op het gebied van vakkennis, maar ook op persoonlijk vlak. Dit komt hun werk, maar ook hun privé leven ten goede.
- Regelmatige één op één gesprekken, waarin ruimte is voor complimenten en feedback, maar waar ze ook hun persoonlijke en vaktechnische groeiwensen kenbaar mogen maken, en waarbij ze licht gestretcht worden.
- Betrek de teamleden bij de bedrijfsstrategie en ontwikkelingen, zodat ze weten wat er speelt. Mensen zijn bereid om te helpen als je je kwetsbaar durft op te stellen. Ze weten ook waar ze aan toe zijn.
- Laat teamleden meedenken, de beste ideeën komen vanaf de werkvloer!
- Zie de pareltjes in de dop en laat ze meegroeien met jouw talent, tot ze een prachtig glinsterende parel zijn geworden.
- Gun ze eens een bijzondere vorm van teambuilding, de loyaliteit neemt enorm toe.
Tot slot, de allerbelangrijkste tip is voor jouzelf, ondernemer:
Ontwikkel je leiderschap of stel een teamleider aan om het te ontwikkelen. Het zal jou, je teamleden en je bedrijf goed doen. Leiderschap is een ander vak dan ondernemen.
Ben jij toe aan groei en ontwikkeling voor je team?
Dan is deze tweedaagse training ‘laat je team stralen’ een superstap!
We zien je graag tijdens de training!