Hoe overleeft je bedrijf de toekomst?
Je moet jezelf steeds opnieuw uitvinden, innoveren en een
nieuwe manier van werken omarmen wil je toekomstbestendig zijn als bedrijf.
We zitten in een van de drukste periodes van het jaar, de
agenda is vol bezet en met de feestdagen in het vooruitzicht moet er nog heel
veel gebeuren. Het jaar moet afgesloten worden en daarna zien we wel weer. In
januari pakken we de draad weer op, zetten er iets nieuws bij zonder het
plaatje compleet te hebben. Herkenbaar?
Toch is dit juist een periode om je plan voor 2020 klaar te
hebben liggen. Welke innovaties ga je invoeren? Hoe ga je het komende jaar
inrichten? Sluit het nog wel aan bij de huidige behoefte van de consumenten?
Ben je nog up to date? Heb je jezelf een
doel gesteld?
Ad Hoc
We werken veel in de waan van alledag. Er komt ook zoveel voorbij wat aantrekt. Je kijkt naar wat je collega’s doen, je volgt hier een cursus, daar een masterclass en investeert in een apparaat, merk of nog meer kennis. Maar klopt het plaatje nog bij je missie en succes voor de toekomst?
Teveel wordt er alleen aan de korte termijn gedacht, terwijl we ons dat als ondernemer niet kunnen permitteren.
De wereld verandert in een razend tempo
Wil je succes dan zul je mee moeten veranderen. Door het anticiperen op de Megatrends die de
wereld doen veranderen, omdat dit elke branche beïnvloedt. Ze verstoren onze
huidige business, maar bieden ons ook kansen en die moeten we zien. Daar moeten
we op inspelen en niet achter de feiten aan lopen. Wat de veranderingen betreft,
moeten we zelfs rennen om het bij te benen.
Wat er dan verandert?
De digitale wereld en online markt wordt steeds groter.
De klimaatverandering en uitputting van natuurlijke hulpbronnen
De levensstijl en de gezondheidszorg
De snelle groei van de wereldbevolking
Kijk om je heen
We zitten in een belangrijke branche van
consumentenleefstijl en gezondheidszorg. Gezondheid, fitness en wellness spelen
een grote rol in ervaring en emotie. Er is behoefte aan persoonlijke aandacht,
verzorging, ontspanning en aanraken. De middenklasse groeit, de wereldbevolking
vergrijst en er komen nieuwe trends in de levensstijl, voeding en behoeften van
de consumenten. Wij kunnen een toegevoegde waarde bieden om het leven van
mensen te helpen verbeteren of kwaliteit toe te voegen, samen met hen. Daar
ligt een enorme kans. Tegelijkertijd
kunnen we de wereld mee helpen verduurzamen.
De consument wordt minder gevoelig voor marketingkreten,
maar ze gaan zich oriënteren op dat waar ze zich mee kunnen identificeren. De consumenten
gaan het voortouw nemen en niet meer klakkeloos jouw adviezen aannemen. Zowel
informatie als emotie gaan een grote rol spelen in de keuze die de consument
maakt. Productkeuzes hangen af van transparantie en oprechtheid van het merk. En
dan heb ik het niet alleen over het merk waarmee je werkt, maar ook over jou
als eigenaar en je bedrijf. Daar moet de consument zich prettig voelen.
Het concept voor de toekomst
Natuurlijk is er geen startklaar succesconcept. Je kunt echter wel inspelen op de trends met een compleet verhaal.
Als het de consument past, dan gaan ze ervoor. (KANS)
Denk aan de Vegan trend die doorzet, een soort van
plantaardige revolutie is aan de gang. Biologisch en duurzaam spelen een grote
rol.(KANS)
Natuurlijke
ingrediënten die zowel biologisch als duurzaam zijn. (KANS)
Hoe ouder mensen worden, hoe meer de behoefte groeit aan verzorging en skincare. De vergrijzende bevolking stelt nieuwe normen en waarden en versnelt de groei in de schoonheidsindustrie. Voor sociale overleving. (KANS)
Mensen raken overprikkeld door de versnelde digitale wereld,
schakelen uit en gaan op zoek naar echte verbinding en persoonlijke aandacht en
contact. (KANS)
Start vandaag nog met handelen
Succes wordt bereikt door het verstrekken van eerlijke informatie en een volledig verhaal, waarmee de consument zich kan identificeren. Voorkom misverstanden en geef vertrouwen. Vertrouwen speelt een essentiële rol bij de consument, zodat ze kunnen beoordelen op wetenschap en gevoel.
Krijg je plan helder en wacht niet af. Er is altijd nog wel wat te verbeteren, perfect is het nooit. Gaandeweg kun je bijsturen.
Holistisch Concept
Snelle schoonheid en snelle mode hebben geleid tot overkoop en rommel. Consumenten gaan over op een meer minimale aanpak en investeren in hoogwaardige producten.
Beauty
merken met een levensstijlaffiniteit kunnen gemeenschap creëren, een menselijk
gesprek, ondersteuning en interactie stimuleren.
We moeten holistisch gaan werken, zowel met onze klanten als in de bedrijfsvoering. Samenwerken brengt je verder.
Het zit niet in weer een nieuw apparaat of een merk erbij. Je moet je ergens goed bij voelen, en het moet aansluiten op jouw visie.
Het is een totaalplaatje, een concept met een visie en een doel. En weet je wat?
Het succes zit in jouzelf! Zoek de juiste mensen om je heen die je inspireren, waar je van kunt leren en positieve energie van krijgt. Waarmee je kunt bouwen aan je bedrijf en heel tevreden klanten die blijven komen.
Voor
een mooie en gezonde huid én lichaam en heel veel welbevinden en niet te
vergeten een succesvol bedrijf!