Sociaal en groen leven én ondernemen wordt steeds leuker
Was het jaren geleden nog de ‘geitenwollensokken’ hype, vandaag de dag is het mainstream aan het worden. Niet zoals verwacht de oudere wijze ervaringsdeskundigen maken van deze hype een blijvende trend, maar de jongeren.
We kunnen zeggen wat we willen over de jeugd. Dat ze hun eigen plan trekken en niet te sturen zijn, dat ze niet zo hard werken als wij vroeger deden. Dat ze niet klakkeloos opvolgen wat wij ze volgens onze overtuigen opdragen. Ze hebben heel duidelijk hun eigen mening, en gelijk hebben ze!
Wat ik in mijn omgeving ervaar, is dat ze bewust keuzes maken. Keuzes waarover nagedacht is en waar ze zich in tegenstelling tot ons ouderen van een groep durven distantiëren. Keuzes maken waar ze zichzelf goed bij voelen, en niet om de omgeving te pleasen, of gedachteloos te doen hoe het altijd gedaan werd.
Leve de jeugd! Leve de toekomst!
Mondjesmaat sluiten jongeren of ouderen zich bij een aantal initiatiefnemers aan. Jongeren die hun kop boven het maaiveld uit (durven) steken. En juist die jongeren zorgen dat het imago hip wordt, en doodnormaal is. Belangrijk zelfs, voor een goed leven nadat wij allang uit de tijd zijn.
Zoektocht
Verschillende onderzoeken bevestigen dat er een toenemende behoefte is aan een betere duurzaamheid. Minder kwaad doen is daarbij niet langer voldoende. Er moet meer gebeuren. Regeneratie, ofwel vernieuwing moet er komen. Aanvullen en herstellen wat we hebben verloren. De economie, gemeenschap en de planeet laten floreren!
We hebben het hopeloos laten verslonzen.
En zeg niet dat dat wel meevalt. Het is heus niet normaal of toevallig dat 2018 maar liefst vier recordhittegolven op haar naam heeft staan. Bosbranden en watertekorten en een zesde massa uitsterving van dieren, vogels en vissen in zee. De oorzaak? Dat zijn wij, mensen.
Voor elk probleem is er een oplossing
Al is het probleem wezenlijk omvangrijk, niets doen zal het alleen maar groter maken. Alle kleine bewuste stapjes helpen.
Consumenten gaan steeds duurzamer denken en passen hun leefstijl met stukjes en beetjes aan. Ze eisen onder andere de feiten achter een label, en laten zich niet meer met een kluitje het riet in sturen. De plofkip, landbouwgif en kinderarbeid hebben hun sporen nagelaten. Hun welbevinden op sociaal, fysiek, emotioneel en mentaal niveau om gezonder en gelukkiger te zijn neemt aan waarde toe. Veganisme wordt populair.
Veganistische revolutie?
Van lastig en uitzonderlijk naar hip en sexy. Van raar naar stoer. De groep krijgt een steeds grotere aanhang van bewuste mensen die durven kiezen. Niet omdat het hip is, maar omdat ze duidelijk hun argumenten hebben en daar voor gaan. Ook hier zijn het weer de personen die hun nek uit durven en kunnen steken, en daarmee anderen inspireren.
Kirsten Bloemen is zo’n veganist. Helder en inspirerend. Ze heeft het geluk dat ze een hele goede pen én humor heeft en daarmee de volgers en lachers achter zich schaart. Bloedserieus in haar keuzes, maar door haar manier van communiceren trekt ze onbewust of bewust anderen over de drempel. Kijk op Geen blaadje sla of volg haar op instagram.
Goed voorbeeld doet goed volgen
Dit geldt voor bedrijven en inspirerende personen, hiervoor is een uitdagende rol weggelegd
Als ondernemer ben je bezig met kansen, een markt en oplossingsgericht denken. Anders was je geen ondernemer geworden. En juist bedrijven hebben de kans om een beslissende rol te spelen voor een duurzame toekomst. De grootste problemen bieden namelijk de grootste zakelijke kansen. Een win-win zeg maar.
Sociale en milieuvriendelijke bedrijven zijn vaker succesvol, dwingen sympathie af en geven de consument een goed gevoel. De vraag naar verantwoorde producten groeit en groeit. Bederijven die meegroeien en de maatschappij een warm hart toe dragen doen het beter dan ooit.
Goed doen door goed doen.
Wat is mijn bijdrage?
Als ondernemer merkte ik de vraag en behoefte van de consument al eerder op dan dat ik er zelf mee bezig was. Eerlijk is eerlijk. Natuurlijk scheiden we het afval, maken we al gebruik van energiezuinig licht, zetten we ‘s nachts de temperatuur lager. We steunen verenigingen en goede doelen. We zwommen met ons team mee voor Swim to Fight Cancer. We hergebruiken dozen etc. Maar het kan nog veel beter.
Sinds ik importeur ben van een organisch merk ben ik meer geïnspireerd dan ooit! Éminence Organics heeft me laten inzien dat duurzaam en groen heel hip en goed kan zijn. Dat meer terugdoen voor de wereld anderen ook kan motiveren.
Samen de wereld een beetje mooier maken
Steeds meer betrap ik mezelf erop dat ik meer de behoefte krijg om mijn steentje bij te dragen, en dat ik meer wil doen voor mijn medemens en een gezonde en fijne wereld.
Goed voorbeeld doet volgen
Zoals Kirsten het uitdraagt wil iedereen wel vegetariër of veganist worden. Deze mensen hebben we nodig.
Geïnspireerd door Éminence Organics wil ik in Nederland ook Groene Spa’s en Beautysalons gaan realiseren. Gecertificeerd als ze aan een aantal eisen voldoen. Zichtbaar voor de consument die hier waarde aan hecht. Uniek en uitdagend!
Vooralsnog is er in ons eigen bedrijf nog best wat te verbeteren. Daar ga ik me op beraden en meenemen in mijn plan voor 2019.
Ben jij ook geïnspireerd?
Hieronder volgen nog enkele tips en weetjes voor ondernemers en consumenten.
- De groep consumenten die een positieve houding opstelt ten aanzien van duurzaamheid is maar liefst gestegen naar 63%.
- Een op de vijf consumenten vindt duurzaamheid belangrijker dan de prijs/kwaliteitsverhouding.
- Een grote groep consumenten wil wel oog hebben voor duurzaamheid, maar het moet wel aantrekkelijk, leuk en gemakkelijk gemaakt worden.
- De consument wordt kritischer en gevoeliger voor loze beloftes en leugens. Ze zijn te vaak om de tuin geleid. 43% is sceptisch over claims! Het spreekt hen meer aan dat een bedrijf duurzaamheid verankert in haar core business en producten in plaats van het ondersteunen van een maatschappelijk doel. Weet je wat? Doe het beiden!
- De consument wil consumeren zonder schuldgevoel én met een goed gevoel. De toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een grote rol. Weg suffige producten.
- 72% van de consumenten vindt dat bedrijven een positieve bijdrage aan de maatschappij moeten leveren, op het gebied van milieu, dierenwelzijn en fairtrade.
- Het mes snijdt aan twee kanten met een gezond verdienmodel en herstellende bijdrage aan natuur en maatschappij
- Uit die groene bubbel en geitenwollen sokken imago, op naar de circulaire economie
- Iedereen heeft belang als we samen komen tot duurzame innovaties en bedrijfsmodellen
- De zojuist gekozen manager VMO vindt het allemaal nog veel te langzaam gaan. Tijd voor actie! Zij zegt “wacht niet op de overheid, ben als ondernemer creatief en ben ze een streepje voor!
Voor onze volgende generaties. Voor een gezond bedrijf. Voor jou en voor mij.
Annelies
Bronnen:
Geanne van Arkel, MVO manager van het jaar