Wat is jouw waarde?
Misschien vind je dit een beetje een rare vraag en kan ik je beter vragen hoe het met jouw eigenwaarde is gesteld. De waarde die jij jezelf toekent, ofwel de waardering naar jezelf is namelijk ook de waarde die jij kunt dragen of durft te vragen aan je klant. Wat ik daarmee bedoel leg ik hieronder graag uit.
Mijn allergrootste inzicht
Ik was een stoere ondernemer aan de buitenkant, maar van binnen was ik best onzeker. Ik stortte me in het opdoen van nog meer vakkennis, omdat ik geloofde dat dat mijn positie zou versterken. Ik investeerde in vanalles omdat ik dacht dat dat me nieuwe klanten en meer inkomsten zou opleveren. Ik moest het allemaal zelf uitvogelen. Mijn bedrijf groeide, maar pas later besefte ik waarom. Het waren niet de investeringen, het was mijn persoonlijke groei die daarvoor zorgde. Klanten van het eerste uur bevestigden hoe ik was veranderd in uitstraling en zelfvertrouwen. Sinds die tijd geloof ik dat alles mogelijk is. Je hebt het zelf in de hand.
Jouw persoonlijke waarde
Jouw persoonlijke waarde is namelijk de magneet die alle goede dingen in je leven aantrekt. Hoe groter jouw waarde, hoe groter je beloning.
Jouw waarde heeft alles te maken met hoe jij in het leven staat, hoe jij je ontwikkelt. Het heeft te maken met kennis die jij vergaard hebt en niet te vergeten hoe jij dat wegzet. Het heeft te maken met jouw inspanning, discipline en de impact die jij maakt. Het gaat om keuzes maken, om plannen en consistent te zijn. Om erin te geloven dat het ertoe doet. Dit zijn allemaal voorbeelden waarop jouw waarde kan toenemen. Een positieve bijdrage leveren aan de wereld begint bij jouzelf.
De beste investering is investeren in jezelf
Hoe slecht de tijd ook is, wat er ook gebeurt, er is één iemand waarop je onvoorwaardelijk kunt vertrouwen en die jou nooit in de steek laat; jijzelf. En dat heeft niet alleen met kwaliteit te maken. Misschien komt het je wel bekend voor dat een collega die veel minder kennis en kwaliteit in huis heeft, toch een succesvoller bedrijf heeft? Waarschijnlijk schat zij haar eigenwaarde hoog in, en draagt het zelfverzekerd uit. De klant gelooft en vertrouwt haar. De klant betaalt niet wat jij werkelijk waard bent, maar wat zij denkt dat je waard bent.
80% is psychologie.
You Can Have More—If You Become More
Als we meer worden wie we werkelijk zijn, dan zullen we meer aantrekken dan we nu hebben. Eerst groei je persoonlijk, en vervolgens ga je ook materieel vooruit. Helaas doet de overgrote meerderheid het precies andersom, zoals ook ik destijds.
Als ik toen geweten had wat ik nu wist! Spijt hebben is zonde, als ik toen beter had geweten dan had ik het beter gedaan. Maar mijn echte zakelijke groei kwam naarmate ik me persoonlijk ontwikkelde. En ja, zelfs van een schamel salaris kan een klein potje gereserveerd worden.
Liever besteden we ons zuurverdiende geld aan weer een merk of weer een apparaat, omdat dat meteen inkomsten genereert. Het korte termijn denken en de verleiding kunnen je op het verkeerde been zetten. Maar meer bezitten maakt ons niet meer mens en ook zeker niet succesvoller. Houd je jezelf niet een klein beetje voor de gek door het ene potje met het andere te vullen?
Jouw succes zit in jouzelf!
Jouw klant staat op nummer 1, daar trek je alles voor uit de kast. Maar doe je dat ook voor jezelf?
Naarmate je meer eigenwaarde krijgt, kan het vragen van een hoger tarief een logisch gevolg zijn. Je verkoop stijgt eveneens door meer eigenwaarde en zelfvertrouwen. Als je het zelf ‘kunt dragen’, dan wordt het ook voor de klant normaal. Of je gaat andere klanten aantrekken die het waard vinden om bij jou hun geld uit te geven.
Tips om te groeien in eigenwaarde
Eigenwaarde is zelfrespect en het beeld wat iemand op emotioneel gebied van zichzelf heeft. Ook hier werkt de psychologie mee. De klant zal een specialist met een positief zelfbeeld eerder vertrouwen en daar zal ook het resultaat van de behandeling zelfs beter zijn. Als je gelooft dat het werkt, dan werkt het zeker. Denk aan het placebo effect. En andersom werkt het ook.
Jouw kernwaarden
Om te groeien in eigenwaarde is onderzoek naar jouw persoonlijke kernwaarden een must.
Deze waarden bepalen de impact die jij wilt maken in de wereld. Waar het bij jou om draait. Het draagt bij aan zingeving en voldoening en dus geluk. Voorbeelden van kernwaarden kunnen ‘vrijheid’, ‘eerlijkheid’, ‘veiligheid’, ‘liefde’ of talloze andere zijn. Jouw kern bestaat uit drie waarden.
Door je hiervan bewust te worden:
- Maak je gemakkelijker keuzes in je leven en werk
- Kun je duidelijker doelen stellen
- Krijg je meer inzicht wat en waarom iets niet met jou matcht
- Krijg je meer zelfvertrouwen
- Kun je je bedrijf (opnieuw) vormgeven
- Wordt je leven zinvoller en als gevolg gelukkiger
De waarde van een dienst bepaal jij als ondernemer
Waarin zit het ongelooflijk grote verschil van prijs van exact hetzelfde product? Waarom betalen mensen veel voor limited-editions? En waarom is gratis waardeloos?
Om bovenstaande te ontrafelen komt er wel een staaltje psychologie om de hoek kijken. Omdat mensen soms tot niets en andere keren tot alles bereid zijn te betalen. Het heeft alles met het gevoel te maken. De enige reden waarom mensen kopen wat ze kopen.
Denk aan het bekende flesje water waar je in de supermarkt een fractie betaalt en op Schiphol het viervoudige. Hetzelfde water in hetzelfde flesje. Of het goedkopere glas wijn op een ongezellig terras wat op een dakterras met panorama uitzicht over Amsterdam het vierdubbele kost. Die Chanel tas van 6000 euro? Jazeker, ook in deze tijd wordt het uitgegeven.
Waarde is relatief. Het is wat iemand ervoor wil geven of ervoor over heeft. Als jij denkt dat mensen het zwaar hebben, dan zet je er voor jezelf de rem al op. Denk niet voor de ander, nooit. Natuurlijk zijn er mensen die het zwaar hebben, waar je mee mag leven. Maar zorg dan liever dat jij jezelf wel beloont en steun dan maar een goed doel. Dan help je pas echt. Zie je bedrijf als jouw werkgever.
Vergeet niet de kosten in kaart te brengen en daarna te kijken hoeveel jij eraan over wil houden om de winst over te houden die jij waard bent!
Ga jij genoegen nemen met hoe het nu gaat? Ga jij je dromen slechts tot niet uitgekomen herinneringen maken of ze uit laten komen?
Het zal niet veranderen als jij niet verandert. Naarmate we meer onszelf worden, en dus veranderen en naar onze echte waarden gaan leven, zal alles om ons heen mee veranderen.